زنان شهر بهشت

ولایت فقیه (قسمت اول)
نویسنده : صفیه محمدیان - ساعت ۱:٢٤ ‎ب.ظ روز ۱۳۸٩/۱٠/۱۸
 

یکی از مهمترین مسائل در هر حالتی بحث ولایت و رهبری است موضوعی که فارغ از زمان و مکان است و در هر حال حادث است بر امت اسلامی و بعنوان یک راهگشا در امور می باشد بطوریکه در هر دوره ای یک انسان کامل حامل معنویت کلی انسانیت وجود دارد و هیچ عصر و زمانی از یک ولی کامل خالی نیست

زمان حیات پیامبر اکرم خودشان کار اصلاح امور را انجام میدادند بعد از پیغمبر برای اینکه ملت بدون رهبر و حکومت نباشد به پیامبر دستور دادند که حضرت علی را بعنوان جانشین و حاکم خداوند بر روی زمین انتخاب کنند و همینطور بقیه ائمه هر چند فقط حضرت علی (ع ) و امام حسن (ع) آن هم بصورت زمانی محدود زمام حکومت را داشتند و سایر ائمه با مردم از نزدیک در ارتباط بودند و احکام و مسائل آنان را رفع می کردند .

اما بعد از امام زمان چون ایشان از منظر ما غائب هستند لذا در اینجا به فقهای واجد شرایط را راهنمای مردم قرار می دهد . اما این خود شرایطی دارد و برای بهتر تحقق یافتن این امر نیاز به مسائلی است که حکومت اسلامی از آن دسته می باشد . در گذشته که حکومتها اسلامی نبودند احکام اسلامی به درستی اجرا نمی شد و احکام دستمایه رجال سیاسی بود . همانطور که ما در نظام شاهنشاهی دیدیم .

اما در حکومت اسلامی مهمترین اصل ولایت فقیه است که در زیل به اختصار آن را توضیح میدهم ابتدا به معانی این کلمات میپردازیم .

ولایت :

کلمه ولایت اشتیاق یافته کلمه « ولی » است که این از پر استفاده ترین کلمات در قرآن است بطوریکه در 124 مورد بصورت اسم و در 112 مورد بصورت فعل در قرآن بکار رفته است . و معنی اصلی آن قرار گرفتن چیزی در کنار چیز دیگر است به نحوی که فاصله ای در کار نباشد یعنی اگر آن دو چیز آنچنان به هم متصل باشند که هیچ چیز دیگری در میان آنها نباشد از کلمه « ولی » استفاده می شود . خود کلمه ولایت به معنی تصدی و صاحب اختیاری چیزی است. اما ولایت انواعی دارد 1- ولایت تکوینی 2- ولایت تشریعی

ولایت تکوینی :

مقصود از ولایت تکوینى این است که شخصی بر اثر طی کردن راه بندگى آنچنان کمال و قرب معنوى پیدا کند، که به فرمان و اذن الهى بتواند در جهان و انسان تصرف کند . این نوع ولایت بر خلاف "ولایت تشریعی" کمال وواقعیتی است اکتسابی، وراه کسب برخی از مراتب آن به روی همه باز است، وامام میتواند به بالاترین مراتب آن برسد.

در زیل به مراتب آن اشاره ای کوتاه می کنیم

1 -تسلط بر نفس

یعنی شخص بتواند بر نفس اماره خود را مهار کند و به نفس و خواهشهای آن تسلط کامل پیدا کند که اصطلاحاً به این مرحله از کمال « ولایت بر نفس » می گویند .

امیرمومنان(ع) فرمودند:غالِبُوا اَنفُسِکُم عَلی تَرک المَعاصی تَسهل عَلَیکُم مقادتها اِلی لطاعات. برنفس سرکش باترک گناه پیروز گردید دراین صورت به آسانی میتوانیدآنرا به اطاعت بکشانید.(در آینده نزدیک به تفصیل به راههای مقابله با نفس اماره میپردازیم )

2. بینش خاص :

انسان به مرحله ای از کمال برسد که بتواند بین حق و باطل را از هم تشخیص دهد و گمراه نگردد .روایت از رسول خدا(ص) که فرمود: «هرکس چهل روز اعمال خود را برای خدا خالص گرداند چشمه های حکمت از قلبش بر زبانش جاری می شود. «

3- تسلط بر افکار پراکنده :

در روایات و یا نقل قولهایی که می شود افراد مومن به چند مورد گلایه دارند اول اینکه در هنگام عبادت حضور قلب داشته باشند و زمان خواب آنها کمتر شود و ... همه افراد بنحوی با این مشکل مواجه شده اند . شاید بیشترین نمود آن در نماز باشد که بعضاً می بینیم افراد در نماز همه کار ( درست کردن لباس , خارش بدن , مرتب کردن مو و .. ) انجام میدهند اما از اصل آن غافل هستند . پیامبر صلى اللّه علیه و اله و سلم فرموده است: «قلب انسان (مقصود ادراکى است) بسان پرى است که بر درختى آویزان باشد. و باد آن را به این سو و آن سو مىبرد و پشت و رو مىکند».

4- تخلیه بدن از رو ح :

تخلیه روح یعنی که شما به طور ارادی تصمیم می گیرید از بدن خود خارج شوید و این کار با خواب فرق دارد . در خواب خداوند ارواح شما را گرفته و نزد خود حفظ می کند ( بر اساس قرآن) و زمانیکه که لازم باشد شما را به سوی بدنتان می فرستد . اما در تخلیه ی روح شما آزاد هستید که هر زمان با اراده ی خود بدن را ترک کنید. این کار معمولا توسط عارفان برای رفتن به زیارت خانه خدا در مکه و یا زیارت اماکن مقدس انحام می شود

5. تصرف در بدن

:

بندگى، آنچنان قدرتى به انسان مىبخشد که بدن، تحت فرمان اراده انسان کامل قرار مىگیرد و انسان در محیط بدن خود و یا درباره دیگران، کارهاى خارق العادهاى انجام مىدهد.

امام صادق علیه السّلام مىفرماید:

«هرگاه اراده انسان بر انجام عملى قوى گردید و حقیقتى مورد توجه و خواست او قرار گرفت، هرگز بدن در انجام آن از خود ناتوانى نشان نمىدهد»

6. تصرف در جهان :

در پرتو عبادت و بندگى، نه تنها حوزه بدن تحت فرمان و محل نفوذ اراده انسان قرار مىگیرد، بلکه جهان طبیعت، مطیع انسان مىگردد و به اذن پروردگار جهان، در پرتو نیرو و قدرتى که از تقرب به خدا کسب نموده است، در طبیعت تصرف مىکند و مبدأ یک سلسله معجزات و کرامات مىشود و در حقیقت قدرت بر تصرف و تسلط بر تکوین پیدا مىکند.

2- ولایت تشریعی : یعنی این که تشریع و امر و نهی و قانون گذاری در اختیار صاحب ولایت باشد.پیداست که تشریع از آن خدا می باشد، اوست که فرمان می دهد چه کنید و چه نکنید؛اما پیامبر و امام هم می تواند به اذن خدا،حق تشریع و قانون گذاری داشته باشند.

ولایت در اسلام انواعی دارد که عمده و مهمترین آنها چهار مورد ذیل است:

1. ولایت (الله) 2. ولایت (رسول الله) 3. ولایت (امام) 4. ولایت (فقیه واجد الشرایط)

ما بیشتر میخواهیم روی گزینه 4 تمرکز کنیم ولایت فقیه واجدالشرایط

به غیر خداوند کسی حق ولایت را ندارد و حاکمیت از آن اوست . کما آنکه کسی به غیر از پیامبر (ص) و ائمه حق ولایت تشریعی را ندارد و این یک اصل است مگر اینکه دلیلی برای این قائم باشد یعنی ولایت تشریعی برای فقیه از طرف پیامبر(ص) و امامان معصوم (ع) اعطا می شود یعنی اینکه ولایت فقیه جامع الشرایط فتوا تابع ولایت پیامبر (ص) و امامان معصوم (ع) است . و در واقع ولایت فقیه از ولایت امام،ولایت امام از ولایت رسول و ولایت رسول از ولایت الهی سرچشمه می گیرد و به تعبیر دیگر این سه نوع ولایت از ولایت (الله) سرچشمه می گیرند .

فقیه کیست ؟ فقیه یعنی کسی که تمام حقایق دین را می فهمد, فهیم است فقیه یعنی فهیم در لغت معنی فقیه به معنای فهم است. /الفهم فی اللغه الفهم /کسی که فهیم است کسی که دین را می فهمد حقایق دین را از  راه صحیحی درک کرده و احکام ومعارف دین را صحیحا متوجه است این شخص فقیه است در اصول سیاست و مملکت داری ویا دنیا داری باید فهیم باشد در مسائل سیاسی در مسائل اجتماعی وبهترین باشد یعنی با لاترین باشدیعنی تمام مسائل مملکت داری وسیاست های اجتماعی را فقیه مبسوطیت باید داشته باشد واحکام دین را , این چنین فقیه ای تشریعش برای مردم مشکل است باید عده ای از فقهایی که در درجه ی بعد از او هستند جمع بشوند واین چنین فقیه را تعیین کننند و در باره اش قضاوت کنند که ان کسی که سیاست را بهتر از دیگران می فهمد وامور اجتماعی را بهتر از دیگران متوجه است ان شخص راتعیین کنند برای این که ولی مطلق مسلمین باشد در امور سیاسی و اجتماعی و امور دینی

ولایت فقیه :

ولایت فقیه اصطلاحی است برای نظام حکومت اسلامی پس از ائمه طاهرین(ع). ولایت در این اصطلاح به معنای حکومت و زمامداری امور جامعه است و ولایت فقیه به مفهوم زمامداری جامعه اسلامی از سوی کسی است که به مقام اجتهاد در فقه رسیده و حائز شرایط رهبری جامعه اسلامی می باشد

در واقع ولایت فقیه به همین معناست که در عصر غیبت به نیابت از امام زمان(عج) ولی فقیه رهبری و زمام امور جامعه را بر عهده دارد تا امت گرفتار هرج و مرج و تعبد به حاکمیت طاغوت نشود و احکام و ارزشهای الهی در جامعه عملی گردد. ولایت فقیه دو بُعد دارد: مشروعیت و مقبولیت . بنابر دیدگاه نصب ، بُعد مشروعیت آن با نصب فقیه از سوی امام معصوم علیه السلام و در نتیجه پیوستن او به زنجیره ی ولایت الهی است ، و بُعد مقبولیت آن با پذیرش مردم صورت می گیرد؛ بنابراین نظر مردم نقش اساسی دارد.نقش مردم فعلیت بخشیدن و یا این که عینیت بخشیدن به این مشروعیت الهی است . پس ولی فقیه این مشروعیت و این حاکمیت را دارند اما فقط زمانی اینها عینیت پیدا میکند که مردم بخواهند به مشروعیت اینها عینیت و فعلیت ببخشند.

در بحث ولایت فقیه دیدگاههای گوناگونی در مورد حدود اختیارات ولی فقیه مطرح میباشد. برخی ولایت فقیه را در امور حسبیه(امور حسبیه اموری هستند که خداوند راضی به معطل ماندن و انجام نشدن این امور نمیباشد و شرع مقدس انجام آنها را خواسته و فرد معینی را برای اجرای آن تعیین ننموده است) ثابت میدانند .
برخی دیگر ولایت را در حد انجام امور مربوط به جامعه و رفع ضرورتهای آن به عنوان احکام ثانوی گسترش میدهند. گروه دیگر با اعتقاد به ولایت مطلقه فقیه بر این باورند که دایره اختیارات فقیه صاحب ولایت، محدود به احکام اولی و ثانوی و قوانین مدون نیست، بلکه دایره وسیعتری را شامل میشود حتی تا جایی که اگر مصالح اهم مسلمانان با یکی از احکام شرعی که از نظر اهمیت، در رتبه پایینتری قرار دارد، در تزاحم قرار گیرد، ولی فقیه میتواند برای حفظ مصالح اهم، به طور موقت حکم شرعی اولی را تعطیل کند، در نظام ولایت مطلقه فقیه، ولایت مطلقه، مقید به مصالح عام مسلمانان و احکام الهی است. چنین نیست که بدون هر قید و بندی باشد، از این رو قابل کنترل است. معنای مطلق بودن ولایت این است که
اولاً: فقیه ملتزم است همه احکام اسلام را تبیین نماید.
ثانیاً: ملتزم به اجرای احکام الهی باشد.
ثالثاً: برای تزاحم احکام چاره اندیشی نماید؛ یعنی اگر دو حکم الهی با یکدیگر تزاحم داشته باشند، ولی فقیه حکم اهم را اجرا میکند. تفاوت ولایت فقیه با ولایت پیغمبر و امام معصوم (ع) این است که بیعت با پیامبر و امام معصوم (ع) هیچ گاه قابل زوال نیست، زیرا آنان از مقام عصمت در علم و عمل برخوردارند. ولی بیعت با فقیه حاکم اولاً تا وقتی است که امام معصوم ظهور نکرده باشد؛ ثانیاً در عصر غیبت تا زمانی است که در شرایط رهبری فقیه خللی پدید نیامده باشد. شرایط فقیه جامع الشرائط عبارتند از:
اجتهاد مطلق، عدالت مطلق، قدرت مدیریت.
از حیث اختیارات، تمامی شؤون و وظایف امام (ع) که مربوط به مقام حکومت و ولایت بر مسلمانان است، برای فقیه ثابت است مگر این که طبق دلیل ثابت شود که شأن و یا وظیفهای خاص، مختص معصوم باشد.

 

ولایت فقیه، ولایت فقاهت و عدالت ---------- آیت الله جوادی آملی
ولاء و ولایت ها ---------- استاد مرتضی مطهری

امامت و رهبری ---------- استاد مرتضی مطهری

ولایت تشریعى و تکوینى ---------- آیت اللّه جعفر سبحانى  

توصیه می کنم برای تکمیل مطالب به کتاب ولایت فقیه امام مراجعه کنید

از ولایت فقیه دانلود کنید.   منبع دانلود گاهنامه منهاج مطهر

با تشکر از دوست خوبم آقای رجائی

 

 

 


 
 
روز بصیرت
نویسنده : صفیه محمدیان - ساعت ۱:۳٦ ‎ب.ظ روز ۱۳۸٩/۱٠/٩
 

سلام

حروف (خ م ن ی) در نام خمینی و خامنه ای مشترک است فقط خامنه ای یک آه بیشتر دارد که از دست خواص بی بصیرت می کشد.

و بدانید یک حرف ساده نیست بلکه حقیقتی بزرگ است از ابتدای انقلاب وجود داشته همین بی بصیرتی خواص را می گویم که ریشه بسیاری از مشکلات سیاسی- اجتماعی جامعه است

خوب به این مطلب فکر کنید و نمونه های آن را بیان کنید.

٩ دی روز بصیرت بر ملت بزرگوار ایران حماسه آفرینان مبارک.


 
 
ولایت فقیه
نویسنده : صفیه محمدیان - ساعت ۱:۱۸ ‎ب.ظ روز ۱۳۸٩/۱٠/٧
 

سلام دوستان عزیز

در ادامه مطالب گفته شده در باب امر به معروف و نهی از منکر می خواهم بحثی را درباب ولایت فقیه و مسائل مربوط به آن و دقدقه های که امروزه با وجود تبلیغات سوء دشمنان دیرینه نظام آغاز کنیم و از علاقه مندان که در این زمینه مطلب دارند می خواهم که مطالب خواندنی خود را  برای من بفرستند تا به وظیفه خویش در مورد این اصل مهم که در واقع مهم ترین اصل نظام جمهوری اسلامی است عمل کرده باشیم.

مطلب ارائه شده می تواند حول محورهای زیر بیان شود:

  • ولایت فقیه یعنی چه؟
  • لزوم ولایت فقیه
  • جوانان و ولایت فقیه
  • دشمن و ولایت فقیه
  • ولایت فقیه در عصر حاضر
  • لزوم روشنگری در بحث ولایت فقیه
  • ولایت فقیه در تاریخ اسلام
  • ولایت فقیه از دیدگاه اهل سنت و وهابیت
  • ولایت فقیه در قرآن کریم و روایات
  • ولایت فقیه و رسانه
  • ولایت فقیه قبل از انقلاب

 


 
 
وظیفه مسلمانی
نویسنده : صفیه محمدیان - ساعت ٢:۳٥ ‎ب.ظ روز ۱۳۸٩/۱٠/۱
 

گذر عمر به حدی سریع می رود که کسی متوجه نمی شودچه فرصت هایی را دارد از دست می دهد چنان غرق دنیا و زرق و برقهای آن شده ایم که یادمان رفته که از کجا آمده ایم آمدنمان بهر چه بود و به کجا می رویم آخر

ما راه رسیدن به سعادت را گم کرده ایم ما فلسفه عاشورا را فراموش کرده ایم شدیم افرادی که عاشورا شده براشون لباس سیاه پوشیدن و هیئت رفتن و سینه زدن ما اهمیت روز عاشورا را فراموش کرده ایم . یادمون رفته احیاء شب عاشورا مثل 70 سال عبادت . چه چیزی در عاشورا هست که انرا با شب های قدر مساوی و برابر می کند ,  ما یاد مون رفته امام زمان (عج) در این روز به لقب قائم سرافراز شدن ما یادمون رفته که امام زمان در روز عاشورا ظهور می کنند , ما یادمون رفته که شعار اصحاب امام زمان (عج)   « یالثارات الحسین» و ...

این همه تاکید برای چیست ؟ فقط واسه اینکه امام حسین به همراه 72 نفر از یارانش شهید شدند مگر ما مثل اینها که یک فرد یه همرا افرادش به ظالمانه ترین شکل کشته می شوند را در تاریخ کم داریم اما چرا عاشورا ماندگار شد ؟ و وظیفه ما در قبال این واقعه چیست ؟
آیا وظیفه ما مواردی که در بالا گفتیم ؟ مسلماٌ خیر ولی چند تا عامل موثر شدن تو این دید . وقتی یک دید در یک فرد باشد می توان گفت فرد دچار انحطاط شده ولی اگر یک تفکر نادرست در یک جامعه بود آنموقع باید ریشه یابی کرد که علت این انحطاط چیست ؟

پیام عاشورا به درستی به جامعه نشان داده نشده است .

 چرا باید در روز عاشورا (سال 88) حل حله راه بیفتد و دست و سوت بزنند ؟!

علت آن در واقع عدم اطلاع رسانی درست در این زمینه است . ما سعی کردیم واقعه عاشورا را به بهترین حالت ممکن انتقال دهیم اما برای هر پیامی که می خواهد انتقال یابد شرایطی باید باشد

1 – پیام باید ساده و رسا باشد یعنی در عین سادگی مفهوم مطلب را برساند و به نقل قرآن مطلب باید « البلاغ المبین » باشد . نباید برای مطلب شاخ و برگ درست و به نحوی آن را تحریف کرد .

2 – شخصیت پیام رسان :

شخصی که پیام را می رساند آیا آموزشهای لازم را دیده ؟  آیا بنده به عنوان یک شخص در این یادداشت برای نگارش آن مطالعه ای انجام داده ام ؟ به یاد دارم در یکی از روستاها توفیق اجباری نصیب شد و در یکی از شب های دهه محرم به مسجد انجا رفتیم بعد از سخنرانی و مداحی یکی از افراد روستا یکی از نوجوانان برای مداحی آمد ما که جویا شدیم بدین منوال بود که در پایان مراسم یکی از نوجوانهای روستا می آید و شروع به مداحی می کند . فی اللفضه این کار بسیار پسندیده است اما این کار بسیار بهتر می توانست انجام شود به شرط آنکه این نوجوان توسط یک روحانی آموزشهای مقدماتی را می دید .

3 – ابزار و روشهایی که برای انتقال پیام استفاده می شود :

که به عقیده بنده در این قسمت دچار نقص شده ایم ما با هر وسیله ای برای انتقال واقعه عاشورا استفاده می کنیم طبق گفته استاد شهید مطهری برای رساندن یک پیام الهی نباید از هر وسیله ای استفاده کرد . بعضی ها فکر می کنند چون هدف رساندن مفهوم نهضت عاشورا است برای آن نباید از هیچ کاری دریغ کرد و در واقع متد فکری آنها این جریان را دنبال می کند که هدف وسیله را توجیح می کند . ولی غافل هستند از اینکه همین خط مشی بیشترین ضربه را به مفهوم عاشورا زده است . چرا که باعث بدعت های جدید می شود که ما نمونه آن را در مداحی هایی با متن های عجیب و غریب و ساز و آوازهای نامآنوس می بینیم . اینها همه ضربه می زنند به آنچه اصل عاشورا و نهضت امام حسین (ع) است . حال وظیفه ما چیست ؟ در واقع وظیفه ما در مرحله اول همان پیام راستین عاشورا است و آن امر به معروف و نهی از منکر است .

البته نهی از منکر مراحل دارد :

1 – اعراض و هجر

2 – زبان

3 – عمل

در اینجا به چند نقش در قبال این عمل بر می خوریم

1 – نقش فرد

2 – نقش اجتماع

3 – نقش حکومت

1 – اعراض و هجر : یعنی که فرد , اجتماع و حکومت در قبال این  گونه افراد  و گروهها بی اعتنایی کنند , دیگر در مجالس آنها حاضر نشویم و به دیگران هم همین را توصیه بکنید . صدا وسیما برنامه های آنها را پخش نکنند که انشاءالله اثر کند. البته علت اثر پذیری آن هم ریشه در همین تفکر غلط آن است یعنی اینکه با اغراق و غلو کردن و ایجاد مداحی های سبک و بی محتوا ولی با نوا و آهنگ سعی در هر چه بیشتر جمع کردن مردم مخصوصاً جوانان به مجلس خود شوند .

لیکن از ماست که بر ماست چون خود ما باعث به و جود آمدن این فکر شده ایم زمانی که یک نفر یک مجلسی داشته باشد اولین سوال ما اینست که تعداد نفرات شرکت کننده در آن چقدر بوده است ؟

مجلس عزاداری ابا عبدالله هر تعداد که باشد خواه یک نفر یا هزاران نفر ولی باید مهمترین اصل را داشته باشد و آن نیت خالص در برگزاری آن باشد .

2- زبان : افرادی که پیرو این کار هستند خود بر دو قسم هستند . اول افرادی هستند که از روی جهل و نادانی این کار را می کنند دوم افرادی هستند که در پی منافع خاص هستند یعنی در پی منابع مالی هستند یا بدنبال شهرت هستند و یا اساساً قصد ضربه زدن به اسلام را دارند .

در این شرایط نقش فرد و اجتماع اینست که در پی آگاه سازی افرادی باشیم که به گروه اول تعلق دارند .

اما نقش حکومت اینست که با فرهنگ سازی و اصلاح امور از طریق برنامه های انتقادی و آموزشی باعث انزوای اینگونه افراد شود .

3 – عمل :  این عمل نباید حتماً زور باشد . ما در سال گذشته در پی بی احترامی به عاشورا بزرگترین تظاهرات را داشتیم چرا نباید در برابر این اقدام که بسیار خطر ناک تر از آن است اجتماع نکنیم که این نقش فرد و اجتماع است .

اما نقش حکومت که باید با اخذ تدابیری درست سعی در برخورد با گروه دوم که در بالا ذکر شد را داشته باشد .

با تشکر از ارسال کننده این مطالب دوست خوبم پارسا

حال با اجازه ایشان در تکمیل گفته هایشان باید گفت اهمیت این مطلب در این روزگار بسیار بیشتر به چشم می خورد.

در عصری که هر کشور و هر ملت در صدد است تا به نحوی فرهنگ خویش را چه مثبت و چه منفی از طریق رسانه ها به دیگر ملت ها صادر کند و به عبارتی دیگر به راحتی امر به معروف و نهی از منکر دلخواه خویش را به دیگر ملت ها قالب کند، وظیفه ما سنگین تر خواهد شد. در زمانی که هر پیر و جوانی با فشار تنها یک دکمه قادر است به منبع بزرگی از اطلاعات دست یابد و خواسته و ناخواسته تحت تاثیر این بمباران اطلاعات درست و غلط قرار گیرد. بایستی ما نیز دست به کار شده به وظیفه مسلمانی خویش عمل کنیم، نباید گذاشت هر مطلب هرزی را به صرف وجود داشتن خواند یا منتشر کرد. باید راه تشخیص درست از نادرست، دروغ از راست و سازنده از غیر سازنده را به هم بیاموزیم و گوشزد کنیم.

امیدوارم واقعاً خویش را دربرابر سرنوشت یکدیگر مسئول ببینیم چراکه یک مردم چون زنجیره ای به هم متصل اند و پاره شدن یک تکه از این زجیر همه متاثر خواهند شد و همه جامعه آسیب خواهد دید.

امیدوارم ما را با نظرها و مطالب سازنده خود یاری کنید.